Tal ikke dårligt om dine børns klassekammerater - eller om deres forældre. |
Det forstyrrer barnets opbygning af kammeratskabsnetværk. Forældreattituder påvirker også hele klassens tolerancekultur. |
Støt dit barn i at dyrke mange forskellige bekendtskaber på kryds og tværs af klassen. |
Det er en styrke for barnet at have flere bekendtskaber at bygge på. Samtidig mindsker det muligheden for, at nogle klassekammerater bliver meget isolerede. |
Sæt spot på "usynlige" kammerater i dit barns klasse. Børn, der ikke nævnes, aldrig er med hjemme osv. |
"Usynlige" klassekammerater kan være isolerede, mobbede børn, der trænger til at blive trukket med ind i lege eller aftaler. |
Tilskynd dit barn til at forsvare den kammerat, der ikke kan forsvare sig selv. |
Det er især håndsrækningen fra en klassekammerat, der bryder isolationen omkring barnet, der mobbes. |
Giv invitationer til børnefødselsdage fra klassekammeraterne høj prioritet. Dvs. sørg for, at dit barn så vidt muligt tager med til alles fødselsdage. |
Det udtrykker respekt for klassekammeraten, der har fødselsdag, at invitationen tages alvorligt. |
Fortæl dit barn, at fødselsdagsfester er forskellige, og det er en del af det spændende ved at komme ud. |
Barnet med lavstatus i klassen kritiseres ofte for fødselsdagens indhold. De fleste børn bliver ulykkelige, når de rammes på deres familieidentitet. Forskellige fødselsdagsformer øger spændingen. |
Når du selv holder fødselsdag for dit barn, så husk den sociale fødselsdagspolitik: alle, ingen eller alle piger/alle drenge. Denne ordning opfattes som retfærdig af de fleste børn. |
Selektive fødselsdagsinvitationer markerer manglende respekt for klassen som et samlet konkret fællesskab. At blive sprunget over i rækken af inviterede gæster opleves meget smertefuldt. |
Prioritér samvær med de andre forældre i klassen. |
Socialt samvær i forældregruppen smitter af på det sociale samvær eleverne imellem. |
Støt lærerne, der prioriterer det sociale liv i klassen. |
Lærere, der sætter konkrete initiativer i gang for at forbedre det sociale liv i klassen, har brug for forældreopbakning, så projektet ikke mislykkes. |
Brug forældrerepræsentanter og skolebestyrelse i antimobbearbejdet. |
Forældrerepræsentanter og skolebestyrelse kan være med til at gøre mobbeindsatsen til en top-prioriteret skoleindsats. |
Kilde: 10 forældreråd om mobning fra "Grundbog mod mobning" af Helle Rabøl Hansen (Gyldendals Lærerbibliotek). |